Metoder
Det praktiska arbetet som målerikonservator går ut på
att förhindra/fördröja fortsatt nedbrytning av bärande
underlag och dess färgskikt. Underlaget kan vara av puts, sten,
trä, duk eller papper. Färgskiktet kan vara oljefärg,
limfärg, kalkfärg.
De allra vanligaste nedbrytningsfaktorerna är klimatrelaterade.
Den i särklass vanligaste skadan är spjälkande färgskikt.
Dessa skador har kraftigt ökat sedan en mer kontinuerlig uppvärmning
av inomhusmiljön blivit vanlig.
En annan följd av uppvärmningen är att smuts följer
med luftströmmarna och smutsar ner väggar, tak, tavlor,
och inventarier som är kallare än luften.
Lös färg fixeras tillbaka mot underlaget med väl
dokumenterade och beprövade bindemedel.
Kraftigt nedsmutsade färgytor rengörs försiktigt
med lämplig metod beroende på underlaget.
Områden där störande färgbortfall förekommer
retuscheras /imålas skadorna.
I möjligaste mån eftersträvar vi att använda
reversibla metoder dvs. att material som används skall gå
att avlägsna i framtiden.
Ett annat även detta ett klimatrelaterat problem är mögel
som gynnas av fukt, värme och smuts. Praktiskt avlägsnas
mögelsvampen mekaniskt och angripna ytor behandlas med lämpligt
lösningsmedel.
I samtliga fall bör klimatet efter en konserveringsinsats hållas
under uppsikt för att förhindra uppkomsten av nya skador.
|
|
.........Fixering av
lös bemålning
|
|
.........Rengöring
|
|
.........Mögelsanering |
|
.........Retuschering
|
|